Godfølelsen!

Det begynte som en utfordring mellom to venner.
Nå satser Simen Staalnacke og Magne Furuholmen på alkoholfrie drinker.   


Simen og Magne sikter mot nye horisonter.

Livet på reisefot kan være slitsomt, med mye stress, dårlige søvnrutiner, sene middager og ofte med alkohol inne i bildet. Vi reiste jo i årevis med bandet da det stod på som verst, og jeg fikk en skikkelig støkk for ti år siden da jeg ble diagnostisert med hjerteflimmer. Jeg fikk rett og slett litt hetta, og måtte tenke meg om. En av løsningene ble å ta fri fra alkohol i lange perioder av gangen, med jevne mellomrom. I løpet av de siste ti årene har jeg sikkert hatt fire alkoholfrie år til sammen, minst! Jeg føler at kroppen fungerer kjempebra. Jeg er glad, i god form og blir ikke så fort sliten som før. 

 

Magne Furuholmen forklarer at poenget med seks måneders «tørr­legging», i stedet for bare en helg eller noen uker, er at han kjenner at det «skjer noe» etter tre-fire måneder. 

–  Jeg blir frisk og glad, klar i hodet, og kjenner at kroppen synes det er helt riktig. Jeg oppfordrer i grunnen alle til å ta lengre perioder helt uten alkohol, om ikke annet så for å få et mer bevisst forhold til det. Det er også utrolig mye mer glede i et glass Sancerre etter 6 måneder uten vin. Jeg forklarte dette til Simen etter at vi hadde hatt en fest i friskeste laget for noen år siden. Neste morgen ringte han meg og utfordret til alkoholfri halvårsøkt sammen med ham, og vi avtalte å starte med en barrunde på favorittstedene våre i Oslo.

Magne og Simen visste ikke da at utfordringen skulle ende med felles firma og stor lansering noen få år senere. Den alkoholfrie barrunden ble til flere, de utfordret kjente og ukjente bartendere til å servere dem en supergod, fresh, alkoholfri drink, så de kunne henge i baren og ha det moro uten å måtte ha en brusflaske i hånden. 

– Enkelte av bartenderne ble nesten sure, og tilbød oss en Olsen driver, mens andre tok det som en kul utfordring, og ville leke med oss. Noen av gjestene ble nok også litt satt ut da vi kjørte videre i bil til neste bar. Simen begynte å notere smakene vi likte i notatboka si, «The Holy Bible», i kjent Staalnacke-stil. Der kunne han for eksempel skrive: «Sezchuan­pepper gjør tunga nummen på sammen måte som alkohol, ingefær i store mengder blir jo aldri feil, habanero er nødvendig, hva med litt løvetann?­» osv.

– Etter noen runder tok vi den litt videre, fulgte notatene i boka, kjøpte inn i bøtter og lass av friske frukter, krydder og bær, og dro hjem i kjøkkenet til Magne med armene fulle. Der dro vi på oss lab-frakker, fant frem målebeger og juicepresse, og begynte å mikse oss frem til den ultimate alkoholfrie softdrinken, forklarer Simen. Og som den blide og entusiastiske fyren han er, smiler og gestikulerer han med hele kroppen mens han snakker. Han får latter tilbake fra Magne der de fullfører hverandres setninger i iveren over å fortelle om den nye babyen sin. 

– Vi tenkte litt sånn, «dette er det ingen som har laget før, how hard can it be?».

 Etter hvert kom de frem til noe de syntes smakte skikkelig godt. Det ene tok det andre, og det begynte å bli skikkelig gøy da de etter hvert startet samarbeidet med Charlotte Rikardsen og og Rolf Storm på Storms laboratorier, hvor de har atomvekt, pipetter, kolber og glass og alle de smakene det er mulig å tenke seg. 

 

Magne former kolber med hendene, smatter ut i luften, snakker om smak og mat og hobbykokkelering, og forteller om Simens deltakelse og seier i «Fire stjerners middag» på tv, samt egen fortreffelighet i hjemme­kjøkkenet.

– Trond Moi påstår at jeg er en av verdens beste hobbykokker, sånn helt off the record. Nei, fra spøk til alvor; Vi er jo mer enn gjennomsnittlig­ interessert i mat og drikke begge to, og dette begynte å bli mer enn bare en hobbygreie. 

 

Julen 2013 sendte de ut 200 flasker med «Holy Moly – The non-alcoholic strong drink» og det alkoholfrie vinalternativet «Magic Most» i gave til venner og bekjente, og ba om tilbakemelding. Responsen var overstrømmende, og de fikk bekreftet at ideen var god. –  Vi hadde jo snakket mye til mange om alkoholfrie gleder de siste par årene, og tanken om å skape «noe» ble til mer enn en tanke, fortsetter Simen.

– Dette skal jo ikke bare være en juice. Det skal være kult og godt, med snert og masse smak, noe du kan stå med i en tumbler, og nyte som en drink. Vi mener virkelig at vi kan tilføre noe helt nytt. Holy Moly skal gi noe av den samme snerten som tungen får i møte med en bourbon eller en god cognac. Den skal kunne mikses, og ikke nødvendigvis være en erstatning, bare et veldig godt alternativ i perioder hvor du ønsker å være alkoholfri. Magne svinger hånden i små bevegelser, som om han lufter et glass cognac.

Simen og Magne vil bidra til at det kan være like stas med en kveld på byen uten alkohol som med, og håper at produktene deres kan være med på å starte en sunnere trend. 

– Det er mange som er flinke til å passe på kroppen sin, og som gjerne vil møte venner uten at de nødvendigvis må fylle på med alkohol hver gang. Da skal det være enkelt å nippe til en Holy Moly i stedet for hver gang å måtte ende opp med en brus med sugerør. 

 

Like moro som å lage sammensetninger av smaker, har det vært å finne på morsomme navn til de ferdige produktene. Firmaet har fått navnet S&M Feelgood Factory, for dette er et rent overskudds- og moroprosjekt.

– Vi har jo hatt det veldig gøy underveis i disse årene og er enige om at produktnavnene må være litt spesielle, forteller Magne. 

Flaggskipet Holy Moly tar navnet sitt fra notisboka (The Holy Bible) hvor Simen skrev ned alle ingrediensene de likte best da de tok de første alkoholfrie barrundene. Moly kommer av Mole, en sagnomsust urt med magiske egenskaper som blant annet er beskrevet i Homers klassiske epos Odysseen, som en beskyttelse mot forbannelser. 

– En helt perfekt kombo.

 

Smått og godt. Foreløpig finner du Holy Moly Bubble Boost, en sunnere­ norsk energidrink, Cold-brewed Iced-Tee og Chill-i-Coffee, alle søtet med naturlig agave, i kiosker og barer både her på berget og i det store utland. I tillegg har de produsert to typer chips i samarbeidmed snacksprodusenten Sørlandschips: Dos Amigos, med mojitosmak av mynte og lime, og Retox, med gulrot, ingefær og koriander. Etterhvert kommer også Bloody Mary popcorn, søtpotetsnacksen Sweethearts og mye annet moro. 

–   Dette er jo ikke helseprodukter som sådan, men vi vil at alt vi lager skal bestå av mest mulig nyttige ting for kroppen, og minst mulig annet. Magne spenner en imaginær sprettert og sender siste kule over til kompanjongen.

–  Det finnes så mange kjedelige softdrinks og snacks der ute, og vi vil lage noe som er litt morsommere. Hva er livet uten humor?  


S&M FEELGOOD FACTORY

  • Produserer alkoholfrie drinker og snacks.
  • www.feelgoodfactory.no
  • Følg Simen & Magne på instagram: smfeelgoodfactory og 
  • facebook: S&M Feelgood Factory

HVEM?

Magne Furuholmen (52) er kjent fra popgruppen a-ha, og i de senere år som billedkunstner og skulptør.
Simen Staalnacke (39) er kjent som gründer og eier av klesmerket Moods of Norway.


Tekst: Anya Seeberg Liaaen
Bildene i artikkelen er tatt hos Storms laboratorier og hos Hans Kristian Frogner på Vestre Frogner Gård. Foto: Tommy Andresen